مهر و میراث ظرفیتی برای حمایت بیشتر از تشکل های مردم نهاد است

به گزارش جعبه مهر، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مهر و میراث ظرفیتی برای حمایت بیشتر از تشکل های مردم نهاد است.

مهر و میراث ظرفیتی برای حمایت بیشتر از تشکل های مردم نهاد است

قضیه چیست؟

ساسان تاجگردون با اشاره به لزوم همکاری و همراهی نهادهای ذیربط در توسعه و بهبود زیرساخت های توریستی و صنایع دستی گفت: توسعه و بهبود زیرساخت های توریستی و صنایع دستی یکی از مهمترین اولویت های وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی است که با بهره گیری از طرح هایی که منجر به همکاری در این زمینه شود بدست می آید. در کشورهای پیشرفته عمده تکالیف و اختیارات در زمینه های اجتماعی، آموزشی و فرهنگی در اختیار شهرداری هاست، موضوعی که در کشور ما تنها بخشی از آن به روال مرسوم چند دهه گذشته در حال انجام است.

او افزود: با توجه به رویکرد جدید وزارت کشور و شهرداری ها، مبنی بر توجه ویژه به مقوله توریستی، شاهد همکاری خوبی در این زمینه هستیم، به نحوی که بسکمک از شهرداران با مدیران کل ستادی و استانی این وزارتخانه ارتباط خوبی دارند و دائماً در حال ارائه راهکار برای حمایت و کمک به زیرساختها در شهرهای خود، کمک به توسعه بازارچه های صنایع دستی و عرضه بهتر محصولات هنرمندان و تلاش برای جذب بیشتر توریست هستند.

تاجگردون ادامه داد: از طرفی می توان شوراهای شهرها و شهرداران را چکیده اراده مردم دانست، زیرا در کنار ده ها اداره و نهادی که مسئولان آنها به روش انتصابی منصوب می شوند، اعضای شوراها به صورت مستقیم منتخب آرای مردم هستند.

او در خصوص ضرورت انجام مفاد تفاهم نامه منعقد شده سال 95 با وزارت کشور افزود: با هدف گسترش همکاری های فی مابین در زمینه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی دفتر امور مجامع و تشکل های مردم نهاد معاونت سرمایه گذاری و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی وقت در سال 97 پیشنهاد تشکیل کارگروه مهر و میراث را در راستای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه مذکور به سازمان شهرداری ها و دهکمک های کشور ارائه کرد.

وی افزود: در ادامه با برگزاری جلسات مشترک میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی وقت و نمایندگان سازمان شهرداری ها و دهکمک های کشور دستورالعمل اجرایی کارگروه نیز خردادماه 99 به بخشهای مرتبط ابلاغ شد.

معاون سرمایه گذاری و امور مجلس کشور شرح داد: در همین ارتباط قرارشد در شهرهای زیر یک میلیون نفر جمعیت اقدام به تأسیس نهاد یا کارگروه مشورتی تحت عنوان مهر و میراث شود تا شاهد توجه بیشتر مقامات محلی به حوزه های سه گانه وزارتی شامل میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی از یک سو و رشد و گسترش تأسیسات توریستی و رفع موانع و مسائل پیش روی میراث فرهنگی و صنایع دستی آن از سوی دیگر باشیم. بنابراین، نهاد مذکور با همکاری ادارات کل استانی و با ترکیبی که تعیین می شود ظرف مدت شش ماه از زمان ابلاغ این نامه در شهرهای مختلف کشور تأسیس و آغاز به کرده است.

او با اشاره به اهمیت تعیین هدف برای اجرای بهتر طرحهای اجرایی در حوزه توسعه توریستی گفت: از اهداف اجرای این طرح می توان به تقویت نقش و جایگاه مدیریت شهری و روستایی در توسعه پایدار توریستی، مدیریت بافت های تاریخی و فرهنگی، ترویج و توسعه صنایع دستی و هنرهای سنتی، حفظ و احیای بافت ها و عناصر ارزشمند تاریخی، فرهنگی، طبیعی و رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی در شهرها و روستاها، اشاره کرد.

تاجگردون با اشاره به سازوکار تعیین اعضا در کارگروه های شهرها ادامه داد: در زمینه نحوه اجرا و دسته بندی های اجرا شده در راستای تشکیل این کارگروه ها در استان ها و شهرستانهای واجد شرایط، شهرهایی تا 50 هزار نفر جمعیت هفت عضو اصلی، شهرهای که بین 50 هزار تا 200 هزار نفر جمعیت دارند 9 عضو، شهرهای بین 200 هزار تا 500 هزار نفر 11 عضو و شهرهای بین 500 هزار تا یک میلیون جمعیت 13 عضو اصلی در این کمیسیون دارند.

وی یادآور شد: اعضای این کارگروه متشکل از این افراد است؛ شهردار، رئیس اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی شهر یا شهرستان، نماینده از شورای شهر به انتخاب اعضای شورای شهر، فعال در حوزه های تخصصی وزارتی که دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه هستند با تأیید مدیرکل استان، فعال حوزه تشکلهای مردم نهاد شهر یا شهرستان که دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارتخانه متبوع بنا به انتخاب دفتر امور مجامع و تشکل های مردم نهاد وزارتخانه است که فعال حوزه های تخصصی وزارتخانه و فعال حوزه مردم نهاد شهر یا شهرستان با توجه به جمعیت شهر متغیر است.

وی در زمینه نحوه گزارش گیری از کارگروه های تشکیل شده افزود: گزارشهای اقدامات انجام شده در استانها باید به صورت ماهانه برای کارگروه ملی متشکل از مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل های مردم نهاد وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهکمک های کشور، مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری ها و دهکمک های کشور واقع در تهران فرستاده شود تا مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7139

به "مهر و میراث ظرفیتی برای حمایت بیشتر از تشکل های مردم نهاد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهر و میراث ظرفیتی برای حمایت بیشتر از تشکل های مردم نهاد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید