مدیری جوان که ادعا می نماید سمنان استان بدون بیکار می گردد

به گزارش جعبه مهر، دکتر روحانی وعده داد که سهم بانوان و جوانان از مدیریت ها در دولت دوازدهم را بیشتر می نماید، وعده ای که امید زیادی در بین طرفداران دولت و خصوصا نسل جوان تر ایجاد کرد.

مدیری جوان که ادعا می نماید سمنان استان بدون بیکار می گردد

اگرچه وعده رئیس جمهور در دولت محدود شد به یکی دو وزیر جوان و میانسال و چند بانوی کاردان در مشاغلی مانند دستیاری و معاونت رئیس جمهوری و ... اما در مدیریت های میانی و استانی، تزریق روح جوانی به بدنه مدیریتی در کنار تصویت قانون منع به کار گیری بازنشستگان، شادابی تازه ای به کشور بخشیده است.

دکتر حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری سمنان یکی از همین مدیران جوان است.

عسگری، دانشیار ممتاز رشته اقتصاد در دانشگاه های دولتی بوده و با وجود جوانی، تجربه کاری درخور و تقریبا پر و پیمانی هم دارد. کارشناس و مسئول دفتر مطالعات مالی وزارت بازرگانی و مسکن و شهرسازی، ریاست مدیریت و برنامه ریزی و معاونت مالی استاندار در دو استان، سابقه کار اجرایی و پژوهشی در چهار استان و...از جمله تجربه های مدیریتی این مدیر جوان ایلامی است.

عسگری تحصیل نموده علم اقتصاد است؛ علم، جوانی و تا حدودی تجربه قابل دفاع در کنار کم حاشیه بودن، محاسنی است که عسگری به طور توأمان از آن بهره مند است. جوانی اش سبب شده که در استان شعارهایی طرح کند که از منظر بعضی کمی بلندپروازانه به نظر می رسد.

طرح شعار استان بدون بیکار از سوی معاون مالی استاندار سمنان آن هم در آن ماه نخست حضورش در استان یکی از این شعارها است که بیشتر به یک شعار پرطمطراق و بلندپروازانه می مانست، با این همه وقتی کنارش می نشینی و استدلال های ژرف و آینده نگرانه اش را می شنوی درمی یابی که طرح این شعارها هم چندان بیراه نبوده و از قضا حکایت از مطالعه ظرفیت ها و باور عملی به داشته های استان دارد.

به هر روی اگرچه طرح این شعار به قبل از بازگشت تحریم ها و روزگار قرار دریافت بر مدار گشایش های فرضی برمی گردد اما آنچه مایه امیدواری است اعتقاد پایدار معاون استاندار به تحقق این شعار در شرایط فعلی و با وجود بازگشت تحریم ها است.

آنچه در پی می آید بخش اول گفت وگوی مفصل خبرنگاران با حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری سمنان است که از نظر می گذرد.

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری سمنان از سمنان به عنوان یک استان آینده دار که در جهت توسعه قرار گرفته نام برد و گفت: استان سمنان ظرف کمتر از یک دهه آینده از نظر مالی به یک رشد و توسعه پویا خواهد رسید و تحقق این مهم فارغ از اینکه چه کسانی بر مسند مدیریت آن نشسته باشد حتمی به نظر می رسد.

دکتر حشمت الله عسگری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با برشمردن بعضی شواهد این رشد و توسعه افزود: سمنان استان باآتیه ای است که در جهت توسعه قرار گرفته و شاهد این ادعا، رشد بالای جمعیت این استان است که در بعضی شهرستان ها حتی به 6 درصد نیز می رسد.

عسگری از رشد پروانه های صادره در حوزه صنعت و معدن به عنوان یکی دیگر از شواهد روند رو به رشد این استان یاد و توضیح داد: این مهم نشان می دهد که با وجود تحریم ها، میل به سرمایه گذاری در استان سمنان بالا است.

وی با بیان اینکه سال جاری به شدت شاهد رشد پروانه ها در حوزه معدن هستیم، گفت: کوشش ما بر این است که این رشد فزاینده در جهت تامین منافع مردم قرار گیرد، ضمن اینکه باور داریم که این رشد زمانی در جهت منافع مردم قرار می گیرد که به آسیب های اجتماعی و معضلات زیست محیطی دامن نزند.

تامین آب تحقق توسعه پویا در استان سمنان را 4-5سال جلوتر می اندازد

وی از افزایش قیمت کانی ها به عنوان یک عامل موثر در اقبال فعالان معدنی به دریافت پروانه فعالیت در این بخش نام برد و ادامه داد: این افزایش قیمت توجیه پذیری فعالیت های معدنی در استان پهناور سمنان را افزایش داده لذا میل به سرمایه گذاری در این بخش و دریافت پروانه به شدت در حال افزایش است.

معاون استاندار سمنان از رشد فزاینده متقاضیان زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان به عنوان شاهدی دیگر بر آینده روشن این استان کویری نام برد و گفت: بیش از 6700 هکتار زمین در مناطق ویژه و شهرک ها و نواحی صنعتی استان داریم ولی با این وجود، عمده شهرک ها در حال پر شدن هستند.

عسگری افزود: در استان مناطق ویژه مالی وجود دارند که هنوز افتتاح رسمی نشدند اما به واسطه استقبالی که متقاضیان از آن داشتند بخش زیادی از اراضی آنها واگذار شده است.

این اقتصاددان از کم آبی به عنوان یکی از معدود نگرانی ها و مانع احتمالی فراروی توسعه پویا این استان نام برد و اعلام کرد: اگر مشکل کم آبی در استان سمنان حل گردد، این توسعه پویا چهار-پنج سال زودتر در استان اتفاق می افتد و توسعه ای پویایی که در کمتر از 10 سال آینده برای استان متصوریم می تواند به نزدیک به پنج سال نیز کاهش بیابد.

وی با بیان اینکه مولفه های متعددی می توان در اثبات این آینده روشن فرا روی استان برشمرد اعلام کرد: وجود امنیت بالا، موقعیت ممتاز جغرافیایی، همجواری و نزدیکی به تهران، امکان فوق العاده برای جذب سرریز سرمایه گذاری و حتی سرریز جمعیتی پایتخت، بهره مندی از زیرساخت های ارتباطی متنوع و... همه و همه بستر را برای اقبال به سرمایه گذاری در این استان فراهم نموده است.

این تحصیلنموده علم اقتصاد، ورود رسانه ها برای سمت و سو دادن به این توسعه بالقوه را ضروری خواند و افزود: رسانه ها باید با ورود عالمانه و نقد کارشناسانه ضمن یاری به تحقق این توسعه پویا به گونه ای روشنگری نمایند که به هر قیمتی نیز تن به این توسعه ندهیم.

وی، بهبود زندگی مردم را یکی از اهداف توسعه پایدار برشمرد و ادامه داد: باید به دنبال توسعه ای باشیم که کیفیت زندگی مردم را بهتر کند.

تعطیلی بعضی واحدهای تولیدی اجتناب ناپذیر است

معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری سمنان از فعال بودن 70 درصد شهرک های صنعتی استان اطلاع داد و افزود: شهرک ها و نواحی صنعتی استان سمنان از فعال ترین شهرک های صنعتی در سطح کشور محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه در بعضی شهرک ها واحدهای تولیدی تعطیل نیز وجود دارد، گفت: البته تعطیلی بعضی واحدهای تولیدی و صنعتی نیز طبیعی است چرا که اصولا بعضی واحدهای تولیدی وجود دارد که ماهیت کار آنها فصلی است و در فصولی از سال فعالیت مضاعفی دارند و در فصلی هم تعطیل یا نیمه تعطیل هستند. ضمن اینکه هر واحد تولیدی هم ممکن است به مثابه یک موجود زنده، دوران جوانی، میان سالی و حتی کهنسالی و مرگ را تجربه و در نتیجه در زمانی تعطیل گردد.

وی با بیان اینکه اگر واحدهای تولیدی و صنعتی خود را بروز ننمایند در معرض آسیب و تعطیلی قرار می گیرند گفت: بعضی واحدها ممکن است به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی در معرض خطر تعطیلی قرار بگیرند لذا واحدهای تولیدی و صنعتی باید نیم نگاهی به تغییرات تکنولوژی ها داشته باشند.

استان سمنان در آستانه وداع با بیکاری

عسگری که بعد از نشستن بر کرسی معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استانداری سمنان از امکان حل مشکل بیکاری در این استان طی یک برنامه دو ساله سخن گفته بود در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرنگاران در مورد اینکه آیا با وجود بازگشت تحریم ها و سرنوشت مبهم برجام می توان همچنان به انتها نسبی بیکاری در استان امید داشت اظهار کرد: ابتدا باید بگوییم منظور از انتها بیکاری، صفر شدن بیکاری که ادعای غیرکارشناسانه ای است، نیست چرا که در هیچ جای جهان نمی توان چنین ادعایی کرد لذا با توجه به این مهم و حتی با وجود بازگشت تحریم های ظالمانه، همچنان معتقدم که می توان گره از مشکل بیکاری در استان باز کرد.

وی در تبیین طرح خود در این زمینه توضیح داد: استان سمنان استان کم جمعیتی است و به دلیل زیرساخت های صنعتی و تولیدی شمار بیکاران در استان نیز کم است .

معاون استاندار با بیان اینکه شمار بیکاران جویای کار در استان در مقایسه با ظرفیت های استان زیاد نیست گفت: مطالعه و برآوردهای ما در بدو ورود به استان شان می داد که با توجه به جمعیت بیکاران استان و ظرفیت های موجود در استان در یک برنامه دو ساله می توان برای این جویندگان کار، فرصت شغلی ایجاد و تا انتها دولت دهم مشکل بیکاری در این استان را حل کرد.

وجود فرصت شغلی به اندازه همه جویندگان کار فعلی

این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه بعضی افراد بیکار اراده چندانی برای اشتغال به کار ندارند و به نوعی بیکاران ارادی هستند افزود: بدیهی است که منظور ما از انتها دادن به بیکاری مشمول این گونه افراد نمی گردد و منظور افراد بیکاری است که حقیقتا دنبال کار هستند نه آنها که اراده زیادی برای اشتغال به کار ندارند.

وی با بیان اینکه استان سمنان در این چند سال با رشد ایجاد فرصت های شغلی روبرو بوده اعلام کرد: به همین دلیل در سال 97 با توجه به سهم حدودا یک درصدی استان سمنان از اشتغال بیش از یک میلیونی هدفگذاری شده دولت برای ایجاد 10 هزار فرصت شغلی جدید در سطح استان برنامه ریزی کردیم که تاکنون 6000 هزار فرصت شغلی قطعی ایجاد کردیم و پیش بینی می گردد تا انتها سال به رقم هدفگذاری شده نیز برسیم.

تقریبا به اندازه همه جویندگان کار، فرصت شغلی در استان سمنان وجود دارد

عسگری با اذعان به اینکه معتقدم همین الان هم تقریبا به اندازه همه جویندگان کار، فرصت شغلی در استان وجود دارد گفت: البته بدیهی است که همه این فرصت های شغلی متناسب با علایق و سلایق جویندگان کار و به ویژه در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی نباشد.

کوشش بعضی کارفرماها برای اخذ مجوز جذب اتباع

وی با بیان اینکه حتی مشکل ما در بعضی شهرستان ها حاد شده ادامه داد: در شهرستانی مثل گرمسار به شدت از سوی بعضی کارفرماها تحت فشار هستیم که مجوز جذب اتباع به آنها داده گردد تا در بعضی بخش ها احتیاج خود به نیروی کار را تامین نمایند.

این اقتصاددان با بیان اینکه از نظر اشتغال وضعیت همه شهرستان های استان یکسان نیست افزود: متاسفانه در شرق استان نرخ بیکاری نسبت به شهرستان های غربی و مرکزی استان، بالا است اما در مجموع متوسط استان پایین است.

وی به بعضی برنامه های استانداری سمنان برای ایجاد اشتغال اشاره نمود و گفت: به همین دلیل اولویت را به تکمیل پروژه های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دادیم که با تکمیل آنها فرآیند اشتغال زایی در استان را تسریع کنیم.

عسگری ادامه داد: به موازات کوشش برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و بسترسازی برای فعال سازی ظرفیت های واحدهای تولیدی و صنعتی، فرآیند مهارت آموزی به متقاضیان را از طریق دستگاه های مسوول و از جمله سازمان فنی و حرفه ای در دستور کار قرار دادیم اگرچه به شخصه معتقدم که در بحث مهارت آموزی باید طرحی نو دراندازیم و با رویه فعلی چندان راه به جایی نخواهد برد و لذا باید در سیاست های این بخش تجدیدنظر بیشتری کنیم.

وی از شناسایی بعضی احتیاجهای مهارتی واحدهای در حال تکمیل استان اطلاع داد و اعلام کرد: بر همین اساس متناسب با این احتیاجهای مهارتی، دوره های آموزشی فنی و حرفه ای طراحی شده و متقاضیان در حال مهارت آموزی هستند تا با راه اندازی این واحدهای جدید نیروی متقاضی کار استان جذب گردد.

معاون مالی استاندار سمنان با بیان ایکه عمده نگرانی ما در بحث اشتغال، فارغ التحصیلان دانشگاهی است افزود: معضل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز محدود به استان سمنان نیست و متاسفانه در سطح کشور با این معضل دست و پنجه نرم می کنیم.

وی با بیان اینکه مسئله جدی ما اشتغال یابی برای صاحبان تحصیلات عالیه است گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی عمدتا به دنبال کاری متناسب با رشته تحصیلی و یا کار در دستگاه های اداری و..هستند و در این شرایط امکان جذب همه آنها در این بخش ها نیست. فارغ التحصیلان دانشگاهی هرجایی کار نمی نمایند، این افراد در مراکز صنعتی نیز عمدتا به دنبال کار در صنایع بزرگ مقیاس و صنایعی که از آینده خود مطمئن باشند، هستند.

وی با بیان اینکه استان سمنان جدا از اشتغال این گونه فارغ التحصیلان دانشگاهی در دیگر بخش ها تقریبا مسئله ای در جذب جویندگان کار ندارد گفت: از همین رو بسیاری از فرصت های شغلی ایجاد شده در استان از طریق جویندگان کار استان های همجوار پر می گردد.

وی با اشاره به جذب نیروی کار از سوی یک واحد نساجی در ماه های گذشته اعلام کرد: در گزارشی که این واحد در بازدید اخیر از آن داد، حدود 700 نفر نیرو جذب نموده که حدود 500 فرصت شغلی آن توسط نیروهای بیکار استان های همجوار پر شده است.

سمنان جلودار بیشترین کاهش بیکاری با وجود رشد بیکاری در 20 استان کشور

وی با بیان اینکه بیکاری غیرارادی در استان در این شرایط به سهولت قابل حل است گفت: براساس آمارهای رسمی اخیر خوشبختانه استان سمنان در حال حاضر کمترین بیکاری را در کشور دارد.

عسگری به آخرین آمار بیکاری در استان های کشور اشاره و عملکرد استان در اشتغالزایی را پیروز ارزیابی و اظهار کرد: استان سمنان براساس این آمار رسمی، بیشترین کاهش بیکاری را در سطح کشور داشته است و این در حالی است که در همین بازه زمانی در 20 استان کشور شاهد رشد بیکاری بودیم.

وی با اذعان به اینکه حفظ این روند رو به رشد در ایجاد اشتغال، کار ساده ای نیست اعلام کرد: استمرار این روند هم کار سختی است چرا که هرچه فرصت شغلی جدید ایجاد می گردد عمده این ظرفیت ها از سوی استان های همجوار پر می گردد از همین رو جمیت غیربومی ها در استان به روند رو به رشد خود ادامه می دهد.

وی یادآوری کرد: با وجود همه این ها، با توجه به ظرفیت ها و موقعیت ویژه استان باور داریم که مشکل بیکاری غیرارادی در استان قابل حل است کما این که همین امروز نیز در بعضی شهرستان ها جویندگان کار مسئله ای چندانی برای اشتغال به صورتی که تشریح کردم، ندارند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 959

به "مدیری جوان که ادعا می نماید سمنان استان بدون بیکار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیری جوان که ادعا می نماید سمنان استان بدون بیکار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید