جزئیات نخستین بارش شهابی در سال 2023

به گزارش جعبه مهر، بارش شهابی Quadrantid (بارش شهابی ربعی) نخستین بارش شهابی بزرگ در سال 2023، امشب آسمان را روشن خواهد نمود. این بارش شهابی در ساعت 11:40 صبح به وقت پکن در 4 ژانویه به اوج خود می رسد. محدوده هدف برای برترین زمان مشاهده، بین نیمه شب سه شنبه تا سپیده دم چهارشنبه است.

جزئیات نخستین بارش شهابی در سال 2023

بارش شهابی Quadrantid (بارش شهابی ربعی)، نخستین بارش شهابی بزرگ در سال 2023، امشب آسمان را روشن خواهد نمود.

بارش شهابی Quadrantid (بارش شهابی ربعی) نخستین بارش شهابی بزرگ در سال 2023، امشب آسمان را روشن خواهد نمود. این بارش شهابی در ساعت 11:40 صبح به وقت پکن در 4 ژانویه به اوج خود می رسد. محدوده هدف برای برترین زمان مشاهده، بین نیمه شب سه شنبه تا سپیده دم چهارشنبه است.

بارش شهابی یک پیش آمد آسمانی در آسمان شب است که در هنگام عبور سیاره زمین در پیمودن مسیر مدار خود از میان توده ای از ذرات در فضا که شهاب واره خوانده می شوند، رخ می دهد.

در جریان این رویداد، تعداد زیادی شهاب واره در جو زمین می سوزند. هر بارش شهابی در ناحیه مشخصی از آسمان اتفاق می افتد و به این محل کانون بارش گفته می گردد. جهت حرکت شهاب ها فرق دارد، اما امتداد مسیر آن ها به کانون بارش آن رویداد منتهی می گردد.

بارش شهابی ربعی که به آن بارش شهابی کوادرانت و بارش شهابی نطاق هم گفته اند یکی از پربارترین بارش های شهابی سال است. نرخ ساعتی سرسویی این بارش در زمان اوج، به حول و حوش 90 می رسد و در نتیجه این بارش معمولاً دومین یا سومین بارش شهابی بزرگ سال است.

سرعت میانگین شهاب های این بارش در برابر زمین در حدود 41 کیلومتر در ساعت است که نسبت به بسیاری از بارش های شهابی سرعت کمی به شمار می آید که خود باعث کم تر شدن نرخ ساعتی سرسویی این بارش است.

کوادانتیدها، همراه با پرسید ها و جمینیدها سه بارش شهابی اصلی در نیمکره شمالی هستند. بارش شهابی Quadrantid (بارش شهابی ربعی) معمولاً از 28 دسامبر تا 12 ژانویه فعال است و اوج آن بین 3 و 4 ژانویه رخ می دهد. به گفته یانگ جینگ، یکی از اعضای انجمن نجوم چین، برخلاف سایر شهاب ها، فرصت برای تماشا کوادانتید ها بسیار اندک است.

عبور یک شهاب از Quadrantids از بالای چادر ها در شهر شیچنگ، منطقه میون، پکن، چین، 3 ژانویه 2022. /CFP

بارش شهاب ها از صورت فلکی با نام Quadrans Muralis است که به وسیله ژروم لالاند ستاره شناس فرانسوی ایجاد شده است. از آنجایی که شهاب ها از هر نقطه ای از آسمان می توانند ظاهر شوند، بهتر است سعی گردد مکانی با دید وسیع و دور از نور های شهر برای رصد انتخاب گردد.

منبع: تسنیم

منبع: فرادید
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11282

به "جزئیات نخستین بارش شهابی در سال 2023" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات نخستین بارش شهابی در سال 2023"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید