چگونه در مدرسه تحمل و احترام به دیگران را تمرین کنیم ؟

به گزارش جعبه مهر، از زمانی که بشر وارد عصر جدیدی شد و روابط اجتماعی نمود بیشتری پیدا کرد، قوانین برای تنظیم روابط بین اعضای جامعه وضع شد. ولی برای اختلاف عقیده و نظر چاره چیست؟ همه ما در عقاید و نظرات خود با دیگران متفاوت هستیم.اما زندگی اجتماعی مستلزم تعامل و ارتباط با دیگران است و برای این منظور احتیاج به درک و احترام متقابل بین اعضای جامعه وجود دارد .

چگونه در مدرسه تحمل و احترام به دیگران را تمرین کنیم ؟

به گزارش خبرنگاران ، برای رسیدن به تعامل و احترام متقابل احتیاج به تحمیل نکردن عقاید خود به دیگران، سرزنش نکردن باورهای قلبی و عقاید دیگران و گوش دادن به نظرات دیگران بدون اظهار مخالفت و جبهه گیری است. هر انسانی تحت فرهنگ خاص و ویژگی های ذاتی متفاوتی رشد نموده ، پس به جای جبهه گیری و قضاوت راجع به دیگران به عقاید و نظرات هم احترام بگذاریم تا تعامل و تفاهم در روابط اجتماعی پررنگ تر گردد .

منظور از احترام گذاشتن به عقاید دیگران،قبول کردن هر آنچه که طرف مقابل به آن اعتقاد دارد نیست. هر انسانی عقیده و نظر خاص خود را دارد و مجموع آنها هویت او را شکل میدهد. ولی در روابط اجتماعی باید به دیگران و تفکر و نظرات آنها احترام گذاشت.منظور احترام به انسانهاست. نه قبول کردن همه نظرات .

احترام به معنای احساس ارزش و اعتبار برای کسی است و خود فرد آن را به دست می آورد. بااینکه همه انسان ها شایسته احترام هستند، اما متاسفانه حقیقت این است که برخی از افراد قادر به کسب این احترام نیستند. البته راه های مختلفی وجود دارد که شما می توانید خود را در موقعیت هایی قرار دهید که احترامی را که سزاوار آن هستید به دست آورید. مهمترین عوامل در این زمینه احترام گذاشتن به دیگران، احترام گذاشتن به خودتان، داشتن اعتماد به نفس، نترسیدن از تصمیم گیری و خوب لباس پوشیدن است. این عوامل به شما یاری می نماید تا احترامی را که شایسته شماست کسب کنید.

اگر انتظار دارید که دیگران با شما با احترام رفتار نمایند، اولین قدم این است که با دیگران با احترام رفتار کنید. اگر رفتاری غیر محترمانه با دیگران دارید، برای آنها هم احترام گذاشتن به شما سخت خواهد شد. احترام گذاشتن به دیگران نشانه این است که خود شما نیز شایسته احترام هستید. اگر به دیگران احترام نگذارید، مردم شما را به چشم انسانی بی محبت نگاه می نمایند که قادر به درک ارزش وجودی دیگران نیست.

اختلاف نظر چه در جامعه و چه در مدرسه در بین گروه هایی مثل دانش آموزان یکی از عوامل مهم تغییرات اجتماعی گروهی و فردی محسوب می گردد و یک امر مورد احتیاج در جامعه و مدرسه به شمار می آید. زیرا نمی توان گفت همه دانش آموزان یک مدرسه یک شکل و با یک طرز فکر هستند و یک خط فکری را دنبال می نمایند و عقاید و نظرات مشترکی دارند. وجود اختلاف نظر و تفاوت افکار و طرز فکر در یک مدرسه یک امر طبیعی است. اگر این امر در درون مدرسه و مسائل ناشی از آن تأثیرات زیادی بر جای گذارد خشونت، قهر و بسیاری از این رفتارها بیشتر می گردد در مقابل شادی و نشاط کاهش پیدا می نماید و این برای محیط هایی چون مدرسه ناخوشایند است.هنگامی که دانش آموزی تک بعدی به مسئله نگاه می نماید و حرف خود را مبنا قرار می دهد و دیگران را سرکوب می نماید، در واقع او توانایی پذیرش عقاید مخالف را ندارد و این موضوع مربوط به شخصیت پرورش یافته وی می گردد. بنابراین تضاد بین دانش آموزان مدرسه تا حد زیادی ایجاد شکاف خواهد نمود. ریشه بسیاری از اختلافات عمیق در این مسئله وجود دارد و در موارد حادتر اگر از حد تعیین تجاوز کند به مسائل بیشتری می انجامد.تحمل اینگونه مسائل به عقاید و مخالفت های دیگران، تربیت افراد، سطح تحصیلات، میزان اعتقادات و باورهای دینی بستگی دارد. اینکه شخصیت فرد در چه خانواده ای پرورش یافته از اهمیت برخوردار است.

در محیط مدرسه انواع دانش اموز وجود دارد. آدم عصبانی ، منطقی ، با ادب و بی ادب ، با سن های مختلف ، پایه های مختلف وویژگی های مختلف. ما هم هر کدام یک نظر و ایده خاصی داریم که شاید این نظر ما با نظر بقیه فرق داشته باشد پس نباید هر کلامی را درهر جایی به زبان بیاوریم .

گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد که دارای مشکل درسی یا خانوادگی یا شخصی یا هر گونه عملی که باعث عصبانیت گردد را دارا باشد و در این مواقع کمی بد اخلاق گردد و کمی بی ادبی کند در این شرایط ما باید کنترل خودمان را حفظ کنیم و با احترام با اوبرخورد کنیم حتی اگر به ما بی احترامی کرد ما جواب اورا ندهیم.

در این مواقع سکوت خیلی کار ساز است.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای جعبه مهر

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8609

به "چگونه در مدرسه تحمل و احترام به دیگران را تمرین کنیم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در مدرسه تحمل و احترام به دیگران را تمرین کنیم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید