چه کسی چراغ ها را خاموش کرد؟

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، اما ماجرای تعدیل بخشی از روشنایی شهر تهران چیست؟ مصطفی رجبی مشهدی، معاون شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق درباره علت خاموشی چراغ های معابر اصلی و بزرگراه ها در زمان اعمال محدودیت های تردد به همشهری می گوید: هم اکنون مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش قابل ملاحظه ای داشته و فرایند افزایش مصرف نگران نماینده است، زیرا نیروگاه های ما برای تامین برق از سوخت گاز استفاده می نمایند، افزایش مصرف در سوخت رسانی به نیروگاه ها تأثیرگذار بوده و ما مجبور هستیم که از سوخت دوم استفاده کنیم.

چه کسی چراغ ها را خاموش کرد؟

اما این اتفاق چرا اطلاع رسانی نشده است؟ در شب های گذشته خودروهایی که ساعت 9شب به بعد تردد می نمایند، به یکباره با معابر و بزرگراه های تاریک روبه رو می شوند، موضوعی که انتقادهای بسیاری را از سوی شهروندان و مسئولان شهری به همراه داشته است.

کورش جدی ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران نسبت به این موضوع گلایه دارد و به همشهری می گوید: صحبت ما این است که وقتی دوستان ما در وزارت نیرو و شرکت توانیر تصمیم گرفتند، باید ما را هم در جریان می گذاشتند. به هر حال، ما مسئول تردد در معابر شهر تهران هستیم و حوزه معاونت حمل ونقل و ترافیک باید جوابگو باشد. اگر تصمیم در سطح کلان گرفته شده، باید ما هم آگاه می شدیم.

او ادامه می دهد: با خاموشی چراغ ها عدم دید کافی جهت تردد خودروها در بزرگراه ها اتفاق می افتد که منجر به تصادف خودرو با عابر، خودرو با خودرو و واژگونی می گردد. همچنین افزایش سرقت تجهیزات متعلق به شهرداری را شاهد هستیم، به خصوص در خصوص تجهیزات هوشمند یا دستبرد به فیبر نوری و غیره. افزایش تخریب تجهیزات شهرداری را نیز داریم. همچنین مخاطراتی که برای شهروندان اتفاق می افتد شامل عدم امکان تردد عابران پیاده است؛ چه در سطح معابر و چه در سطح تقاطع ها.

بی اطلاعی از طرح تعدیل روشنایی معابر و بزرگراه ها

طرح کاهش یا تعدیل روشنایی معابر و بزرگراه ها چگونه به مرحله اجرا رسیده است؛ هنگامی که مسئولان شهرداری تهران درباره این موضوع اظهار بی اطلاعی می نمایند و پلیس راهور هم اعلام نموده مخالف اجرای این طرح است.

جدی ثانی از مخالفت شهرداری تهران خبر می دهد و عنوان می نماید: در ماه های اخیر هم روشنایی چندین معبر ما مانند بزرگراه آزادگان و امام علی خاموش شده است. به خصوص در بزرگراه آزادگان که تبدیل به قتلگاه شده است.

ما این موضوع را به معاون امنیتی و انتظامی استانداری هم اعلام کردیم و نامه ای هم از طرف معاونت حمل ونقل و ترافیک برای آنها فرستادیم، چون بزرگراه آزادگان راستا و شریان رینگ پیرامونی شهر تهران است و اکثرا در آنجا تردد خودروهای سنگین را داریم، قطعی برق خیلی خطرناک است.

تردد در معابر و بزرگراه هایی که تاریک است و شباهت به یک شهر متروک دارد، جز غافلگیری و نگرانی چیزی برای شهروندان نداشته است.

معاون شرکت توانیر درباره این غافلگیری چنین پاسخ می دهد: ببینید ما هم از مصرف سوخت گاز مردم واقعا غافلگیر شدیم و مصرف خیلی افزایش یافته است. در واقع امکان پذیر نیست که تصمیمات جدید را اجرا نکنیم.

اگر در روزهای آینده مجبور شویم که برق خانه های مردم را هم در این شرایط کرونایی قطع کنیم، شرایط خیلی سخت می گردد. به هر حال، سوخت رسانی یک محدودیت هایی دارد که در این راه باید به همدیگر یاری کنیم تا این مسئله در این یکی دو ماه پیش رو حل و فصل گردد. به نظر من، اگر 10درصد کاهش مصرف برق و گاز داشته باشیم که با اقدامات ساده میسر است، این مسائل به طور کلی برطرف می گردد.

راه حل هم این است که مردم یک درجه از دمای خانه یا محیط کار خود را کم نمایند که این تا 6درصد مصرف انرژی تأثیرگذار خواهد بود. فقط کافی است که ما یک مقدار لباس گرم تر بپوشیم ودرجه وسایل گرمایشی را هم کمی کمتر کنیم، قطعا تأثیر مناسبی خواهد گذاشت تا بار دیگر به شرایط عادی برگردیم.

او درباره اینکه انتقاد نسبت به اجرای طرح خاموشی چراغ ها زیاد است، می گوید: میزان روشنایی که هم اکنون وجود دارد، به لحاظ امنیتی کفایت می نماید. البته ما برق کوچه و خیابان ها را که قطع ننموده ایم، در واقع ما روشنایی معابر اصلی را قطع کردیم که در ساعات ممنوعیت تردد، تنها خودروها تردد می نمایند که چراغ دارند.

وحید نوروزی، کارشناس مدیریت شهری اما چنین نظری ندارد و تأکید می نماید: یقین دارم دستور خاموشی چراغ های معابر و بزرگراه های تهران رأس ساعت21 ازجمله تصمیم ها و اقدامات هیجانی است که حتی دو صفحه مطالعه و توجیه منطقی و فنی ندارد. مثل روز، روشن است که این تصمیم عجولانه و سطحی، موجب کاهش دید رانندگان و افزایش تصادفات می گردد.

مدیریت یکپارچه شهری

مدیریت یکپارچه شهری یکی از مسائلی است که اغلب در کشورهای توسعه یافته اجرا می گردد و نتیجه روشنی داشته است. در ایران اما بحث مدیریت یکپارچه شهری سال هاست که مطرح است و لایحه آن نیز به مجلس شورای اسلامی ارسال شده، اما تا به امروز به تصویب نرسیده است. درحالی که با اجرای مدیریت یکپارچه، شهر باهمکاری و هماهنگی همه نهادهای مسئول و توسط مدیریت شهری اداره می گردد.

اجرای طرح کاهش روشنایی معابر و بزرگراه ها و به طور کلی تصمیماتی از این دست بدون هماهنگی با مدیریت شهری، نشان می دهد که اجرای مدیریت یکپارچه شهری می تواند تحول بزرگی باشد.

معاون شرکت توانیر در این رابطه می گوید: ما تصمیم در سطح کلان گرفتیم. در واقع هماهنگی لازم را با وزارت نفت، مسئولان امنیتی و حتی قضایی کشور انجام دادیم و در جلسه ای به این شکل تصمیم گرفتیم. جدی ثانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران اما تأکید می نماید: من فکر نمی کنم که دوستان امنیتی و قضایی این قضیه را تأیید نمایند، زیرا در زمان خاموشی چراغ های معابر و بزرگراه ها تخلفات چندین برابر می گردد و پلیس هم اعلام نموده که با آنها هماهنگ نشده است.

طرح تعدیل روشنایی معابر چه زمانی اجرا نخواهد شد. رجبی مشهدی می گوید: به محض اینکه مصرف گاز خانگی کاهش پیدا کند، سهم گاز نیروگاه ها افزایش یابد، قدری هم هوا گرم گردد، محدودیت ها برطرف خواهد شد. البته اگر رعایت نکنیم، شاید روزهای آینده سخت تر باشد.

پلیس با قطع برق بزرگراه ها مخالف است

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران: چند روزی است که روشنایی محورهای بزرگراهی از ساعت 9شب تا 4صبح قطع می گردد و عده ای گمان می نمایند این کار توسط پلیس انجام می گردد. پلیس وظیفه ای در قطع و وصل کردن برق ندارد و قطعا صددرصد با این کار مخالف هستیم. مسئولان توانیر نامه ای ارسال نموده و در آن ذکر نموده اند که در تامین برق مشکل دارند و زیرساخت ها احتیاج به بازسازی دارد و از این رو در زمان های معین چراغ های بعضی از معابر را خاموش می نمایند.

این کار حتما معضلات ترافیکی و… درپی خواهد داشت و میزان حوادث را افزایش می دهد و مسائل متعددی برای مردم به وجود می آورد و از این رو پیگیر هستیم تا این مشکل هرچه سریع تر مرتفع گردد. به طور کلی یکی از مسائل شهر تهران، عدم تامین روشنایی کافی در بعضی از معابر پرتردد است، مانند اطراف بزرگراه ها که به دلیل نوع پوشش عابران، منجر به حوادث می گردد و پلیس هم به عنوان مدافع حقوق مردم همواره به دنبال این است که میزان روشنایی در سطح شبکه معابر تهران به حداکثر برسد.

به همین دلیل در بعضی حوادث که ناشی از عدم تامین روشنایی است، مسئولان سازمان ها و متولیان را به عنوان مقصر در تصادفات به مراجع قضایی معرفی نموده ایم و این کار را همچنان انجام می دهیم. در خصوص خاموشی های اخیر به هر حال مسئولان توانیر معذوریت دارند و برای تقویت زیرساخت ها این کار ضروری است که سعی می کنیم همکاری داشته باشیم تا هرچه زودتر این مشکل برطرف گردد.

منبع: همشهری آنلاین

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای جعبه مهر

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8779

به "چه کسی چراغ ها را خاموش کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی چراغ ها را خاموش کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید