پلیس روباتیک زیر تیغ انتقاد

به گزارش جعبه مهر، این روزها میزان استفاده از روبات ها در دنیا به شکل چشمگیری افزایش یافته و در بخش های مختلف صنعت، رستوران ها، بیمارستان ها، نگهداری از بچه ها، خانه سالمندان و... می توان روبات های بسیار پیشرفته را مشاهده کرد.

پلیس روباتیک زیر تیغ انتقاد

شیوع کرونا نیز زمینه ساز افزایش استفاده از روبات ها در دنیا شد که بیشتر آنها به عنوان پیک و برای رساندن مرسوله ها و همچنین ضدعفونی کردن اتاق های بیمارستان ها یا مراقبت از بیماران کرونایی بدحال مورد بهره برداری قرار گرفتند. یکی دیگر از بخش هایی که بسیار به روبات ها روی خوش نشان داده اند نیروهای نظامی و نیروهای پلیس در امریکا هستند. هرچند حضور این روبات ها در کنار نیروهای پلیس هنوز درابتدای راه واقع شده است و عملاً نمونه های آزمایشی را شاهد هستیم اما گروه های بسیاری علیه این پلیس های روباتیک جبهه گرفته اند. فیلم کلاسیک RoboCop محصول سال 1987 کم کم در حال نزدیک شدن به واقعیت است و بسیاری 2021 را آغازی برای دوره حضور جدی روبات ها در نیروی پلیس می دانند.

تعداد قابل توجهی روبات در امریکا تا به امروز به طور آزمایشی در مأموریت های پلیس مورداستفاده قرار گرفته اند و استفاده از پهپادها توسط پلیس نیز در دوران پاندمی کرونا افزایشی چشمگیر یافت تا علاوه بر یافتن خلافکاران، افراد بدون ماسک نیز بسرعت شناسایی و جریمه شوند اما به موازات طبیعی تر شدن حضور روبات ها در گشت های پلیس، نگرانی هایی هم ایجاد شده است. پلیس نیویورک سیتی(NYPD) در اوایل 2020 یک سگ روباتیک پلیس را به کار گرفت که می تواند براحتی درها را باز کند و در مأموریت های پلیس وارد خانه ها گردد. این سگ روباتیک پلیس می تواند جان مردم را نجات بدهد از مردم و همچنین از پلیس ها حفاظت کند.

به بیان دیگر در جایی که امکان تیراندازی گروگانگیر و... وجود دارد نیروی پلیس می تواند از این روبات استفاده کند تا جان انسان ها به خطر نیفتد. این روبات چهارپا سرعتی معادل 3مایل بر ساعت دارد و می تواند اشیایی را که تا 30پوند (حدود 14کیلوگرم) وزن داشته باشند، جابه جا کند این روبات را نیروی پلیس Digidog نامگذاری نموده و نسبت به آینده آن بسیار خوشبین است هرچند در یک گروگانگیری از آن استفاده شد ولی چندان عملکرد درخشانی نداشت. Digidog از راه دور کنترل می گردد و می تواند از پله ها بالا برود و موانع را رد کند. مخالفان سگ های روباتیک پلیس معتقدند این یک کار غیرضروری برای نیروهای پلیس است. این گروه ها معتقدند درشرایطی که نیروهای پلیس انسانی در ماجرای جورج فلوید عملکردی بسیار فجیع داشتند اصلاً نمی توان از روبات ها انتظار داشت که در مأموریت های پلیس از خشونت دوری نمایند و این موضوع بسیار شوکه نماینده است.

آنها معتقدند که NYPD نباید به روبات های پلیس به عنوان یک تکنولوژی امتحان نشده اجازه دهند در مأموریت ها مورد استفاده قرار بگیرند چون شرایط غیرقابل پیش بینی حاکم خواهد بود که مطمئناً این روبات ها نمی توانند تصمیم درست را بگیرند. پلیس هم پاسخ داده که روبات ها به تفنگ مسلح نیستند و احتمال خطر برای مردم بسیار کم است. البته باید گفت برای نخستین بار در سال 2016 نخستین تیراندازی اشتباه توسط روبات پلیس ثبت شد و همین موضوع دستاویز مخالفان پلیس های روباتیک شده است. در سال 2016 پلیس دالاس برای خنثی کردن بمب از روبات استفاده کرد اما درنهایت یک اتفاق تلخ افتاد و یک نفر به اشتباه و توسط روبات کشته شد. در این ماجرا هیچ پلیسی محکوم نشد و البته روبات هم قطعاً نمی توانست در هیچ دادگاهی محاکمه گردد به همین دلیل بسیاری از گروه ها همچنان مخالف حضور پلیس های روباتیک در مأموریت های پلیس هستند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای جعبه مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8889

به "پلیس روباتیک زیر تیغ انتقاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلیس روباتیک زیر تیغ انتقاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید