مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر 1 ساخته شد

به گزارش جعبه مهر، مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر 1 برای انجام سه ماموریت اصلی در ارتفاع 600 کیلومتری از سطح زمین در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طراحی و ساخته شد.

مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر 1 ساخته شد

به گزارش خبرنگاران، ماهواره های مکعبی در دهه اخیر از سوی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان در عرصه صنعت فضایی با اقبال چشمگیری روبه رو شده است. این اقبال از یک طرف با توجه به قابلیت ها و انعطاف بالای این پلتفرم در اجرای ماموریت های مختلف بوده و از طرف دیگر مربوط به قیمت پایین تر و طراحی ساده تر و احتیاج به زیرساخت های بسیار کمتر در مقایسه با پلتفرم های متداول ماهواره ای است.

حامد علی صادقی، مدیر پروژه ماهواره مکعبی نصیر 1، درخصوص این ماهواره، اظهار کرد: ماهواره مکعبی نصیر 1 از واحد استاندارد 3 U که هر U معادل ابعاد 10 در 10 در 10 سانتی متر مکعب و جرمی معادل با 1.33 کیلوگرم است، بهره می برد. در واقع ماهواره مکعبی نصیر 1، ابعادی برابر با 10 در 10 در 34 سانتی متر مکعب و وزنی برابر با 4 کیلوگرم دارد.

وی اضافه نمود: ماهواره مکعبی نصیر 1، برای انجام سه ماموریت اصلی در ارتفاع 600 کیلومتری از سطح زمین و شیب مداری 78.8 درجه طراحی و ساخته شده است، این ماموریت ها شامل کنترل ترافیک هوایی برای کنترل ترافیک و دریافت اطلاعات هواپیماهای پروازی در منطقه و ارسال آن به ایستگاه های زمینی، لینک بین ماهواره ای برای انتقال داده های دریافت شده از هواپیماها و یا اطلاعات ضروری ماهواره به زمین در هنگام نبود دسترسی به ایستگاه زمینی مورد نظر از طریق انتقال آن به ماهواره دوم و امکان ایجاد منظومه های ماهواره ای و خروج از مدار از طریق مکانیزم بادبان فراوری درگ (نیرویی که در اثر اصطحکاک جسم با هوا به وجود می آید) برای جلوگیری از تبدیل شدن به زباله فضایی بوده و امکان استفاده از مدارهای فضایی با ارزش را در آینده را فراهم می نماید.

عضو هیئت علمی دانشکده هوا و فضب دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، اضافه نمود: این ماهواره برای تامین لوازم و شرایط مورد احتیاج محموله های مختلف دارای زیرسیستم های استانداردی است که زیرسیستم مخابرات و مشخص موقعیت (GPS)، زیرسیستم مشخص و کنترل شرایط سه محوره، زیرسیستم مدیریت داده و فرمان، زیرسیستم تامین توان انرژی، زیرسیستم سازه و مکانیزم و زیرسیستم کنترل حرارت غیرفعال از آن جمله است.

وی در مورد تاریخچه شروع این فعالیت ها گفت: ماهواره مکعبی نصیر 1 به همت دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران و برای شرکت در مسابقه دانشجویی مکعب ایرانی، طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: تیم دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی پس از رقابت تنگاتنگ با سایر رقبا در نهایت پیروز به کسب رتبه سوم مسابقه و دریافت مجوز ورود به مرحله پایانی مسابقه شد.

در مرحله پایانی سه تیم برتر با حمایت اقتصادی سازمان فضایی، مدل مهندسی طرح های خود را ساخته و آزمایش می نمایند. در این مرحله تیمی که پیروز به گذراندن تمام آزمایش ها و آزمون های تحویل گیری سازمان فضایی گردد، به عنوان برنده نهایی مسابقه مشخص خواهد شد. در حال حاضر تیم ماهواره مکعبی نصیر 1، در حال اجرا آزمایش های نهایی و تحویل مدل مهندسی آن به سازمان فضایی است.

صادقی از دستاوردهای این مسابقه گفت و توضیح داد: این پروژه بین رشته ای است و دانشجویان و اساتید از دانشکده ها و گرایش های مختلفی در آن مشارکت داشته اند. از این رو از جمله دستاوردهای اصلی این پروژه می توان به همکاری نزدیک رشته ها و گرایش های مختلف دانشگاه خواجه نصیر نیز اشاره نمود.

در این پروژه دانشجویان دانشکده های هوافضا، برق و کامپیوتر به سرپرستی حامدعلی صادقی و همکاری و مشاوره مهران میرشمس از دانشکده هوافضا (آزمایشگاه تحقیقات فضایی)، هادی علی اکبریان از دانشکده برق و مسعود ده یادگاری از دانشکده کامپیوتر حضور دارند.

این استاد دانشگاه درخصوص حوزه کاربرد و بازار هدف این مسابقات، اظهار داشت: پلتفرم آماده شده قابلیت به کارگیری در انواع منظومه های ماهواره ای با ماموریت های مختلف اعم از پایش و سنجش از دور و ماموریت های مخابراتی و رله مخابراتی را داشته و امکان انجام ماموریت های جدید و توسعه و اثبات تکنولوژی را نیز دارد. بازار هدف این ماهواره داخل ایران، کشورهای منطقه و همسایه های ایران است که ضمن تامین محصول کامل، امکان تامین زیرسیستم ها و قطعات و نیز ارائه آموزش های مرتبط در سطح زیرسیستم و سیستم را نیز به مشتریان داخلی و خارجی فراهم می نماید.

این طرح به عنوان یکی از طرح های برتر پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته پژوهش سال 98 انتخاب شد. همچنین سازمان فضایی ایران کارفرمای این طرح بوده است.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4354

به "مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر 1 ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدل مهندسی ماهواره مکعبی نصیر 1 ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید