سهم چای خارجی در بخش واردات چقدر است؟

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگان و صنایع بسته بندی چای کشور گفت: هر ساله بین 65 تا 70 هزارتن چای خشک به ارزش بیش از 300 میلیون دلار وارد کشور می شود.

سهم چای خارجی در بخش واردات چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، حمید رضا موثقی افزود: بخش عمده چای وارداتی ایران از کشورهای سریلانکا، هند و کنیا تامین می شود.

وی تولید چای داخلی را 25 هزار تن در سال ذکر کرد و گفت: 13 هزار تن از این میزان به مصرف داخلی می رسد و مابقی به دیگر کشورها صادر می شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگان و صنایع بسته بندی چای کشور به افزایش دو تا سه برابری قیمت چای ایرانی و خارجی با حذف ارز رسمی اشاره کرد و گفت: تا خرداد امسال واردات چای با ارز 4200 تومانی انجام می شد اما از آن زمان به بعد، واردات این محصول با ارز نیمایی انجام می شود.

به گفته وی، به دنبال افزایش قیمت چای خارجی، نرخ چای ایرانی نیز حدود سه برابر افزایش پیدا کرد.

این مقام صنفی براین باور است که قیمت گذاری چای تولید داخل و خارجی باید با روش عرضه و تقاضا صورت گیرد و دولت در این موضوع دخالت نکند؛ زیرا اکنون خرید برگ سبز چای تولید داخلی ما بسیار ارزان تر از برگ سبز تولیدکنندگان سریلانکا، هند و کنیا است.

وی در این ارتباط افزود: اکنون قیمت جهانی هر کیلوگرم چای ایرانی 1.2 دلار، چای سیلانی 5.5 دلار و چای هند 5 دلار است که بیانگر تفاوت فاحش قیمت چای در این کشورهاست.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگان و صنایع بسته بندی چای کشور یکی از مسائل صادرکنندگان صنعت چای کشور را تصمیم گیری های آنی دولت مطرح نمود و افزود: به دلیل تغییرات آنی قوانین و مقررات، ما نمی دانیم برای سه ماه آینده می توانیم برنامه ریزی داشته باشیم یا خیر.

حضور 30 شرکت خارجی و داخلی در نمایشگاه چای تهران

موثقی افزود: هفدهمین نمایشگاه تخصصی بین المللی چای از دوشنبه چهارم آذرماه در هتل استقلال تهران شروع به کار کرد و تا ششم آذر ادامه خواهد داشت.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را تبادل دانش علمی، اطلاعات و تکنولوژی، عرضه و معرفی محصولات توسط تولیدکنندگان، صادرکنندگان و شرکت های بسته بندی ذکر کرد.

وی گفت: در این نمایشگاه 30 شرکت حضور دارند که از این تعداد 25 مورد داخلی و پنج مورد شرکت های خارجی از کشورهای سریلانکا، هند، کنیا و چین هستند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4039

به "سهم چای خارجی در بخش واردات چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم چای خارجی در بخش واردات چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید