روزنامه نگاری عینی گرایی است

به گزارش جعبه مهر، خبرنگاران/بوشهر استاد دانشکده ارتباطات معتقد است بتن اصلی روزنامه نگاری عینی گرایی است و روزنامه نگار نیز باید عینی گرا باشد.

روزنامه نگاری عینی گرایی است

مجید رضاییان در کارگاه آموزشی سبک های نوین خبر نویسی گفت: روزنامه نگاری 3 مفهوم دارد، رویداد، تصویر و اندیشه.

وی ادامه داد: فرم های روزنامه نگاری شامل خبر، گزارش خبری (توصیفی، تحلیلی و تحقیقی)، مصاحبه، گزارش، یادداشت و سرمقاله، مقاله یا نقد و همچنین سه فرم مکمل عکس و فیلم، طرح و کاریکاتور، و طنز و فرم عمومی که تیتر است. یعنی همه فرم ها دارای تیتر هستند در واقع تیتر یک فرم عمومی برا همه این فرم ها است.

به گزارش خبرنگاران، این نویسنده و روزنامه نگار در شرح فرم طنز بیان کرد: وقتی نمی توانی حرف بزنی به طنز رو می آوری!

روزنامه نگار باید عینی گرا باشد

این مدرس دانشگاه با تاکید بر دو جمله توجیه ممنوع و کارت را بلد باش، اظهار کرد: مصاحبه بر دو نوع خبری و عمقی است که مصاحبه خبری بر مبنای information بوده و به کسب اطلاعات (obtain Knowledge) می پردازد و در مقابل مصاحبه عمقی به اخذ نظرات از کارشناس می پردازد.

رضاییان تاکید نمود: بتن اصلی روزنامه نگاری عینی گرایی (objective) است و روزنامه نگار نیز باید عینی گرا باشد.

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره گفت: روزنامه نگاری از سه مفهوم رویداد (جهان بیرون)، تصویر (imaging) و اندیشه (کشف و نه کسب از جهان درون) تغذیه می نماید.

خبرنگار ضبط صوت یا ربات نیست

وی با طرح این سوال که داستان یعنی چه؟ شرح داد: در واقع Story یا داستان گره افکنی و گره گشایی دارد. همه روزنامه نگاری بر مبنای story است و باید بدانیم که پایه بسیار مهم است. حساس ترین قسمت داستان گره می خورد و بعد گره باز می گردد.

مجید رضاییان با بیان اینکه روزنامه نگاران مسئول تر هستند، اضافه کرد: هیچ دری به روی خبرنگار بسته نیست لذا باید سعی کنیم تمام عناصر خبری را کامل کنیم و البته فراموش نکنیم که خبرنگار ضبط صوت یا ربات نیست.

خبر تابع اصل اطلاعات است

این روزنامه نگار باسابقه ضمن اشاره به اینکه رویداد برابر با خبر نیست، گفت: اما یک رویداد ممکن است و می تواند 1 یا 5 خبر به شما بدهد. خبر تابع یک اصل است و آن اصل نیز اطلاعات است، خبرنگار در خبر راوی بوده و همچنین کلید واژه خبر information است.

مدرس کارگاه سبک های نوین خبر نویسی بیان کرد: خبر نقل قولی تابع اطلاعات و مصاحبه خبری تابع شخص و شهرت است. در حقیقت خبر نقل قولی ارائه مستقیم است.

به گزارش خود رنگ و حال بدهید

وی توضیح داد: از بالای خبر تا پایین خبر به اطلاعات خود پیشینه بدهید و یا جزئیات را توصیف کنید که خبر مقداری نرم گردد. همچنین به گزارش رنگ (color) و حال بدهید تا مردم از آن خسته و زده نشوند.

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات گفت: سخت ترین ولی زیباترین نوع خبر که می تواند خبرنگار را به سطح یک خبرگزاری های جهان برساند تحلیلی است که شامل واژه ها و عباراتی مثل همچنین، از سوی دیگر، با این وجود (وقتی یک تغایر مطرح می گردد ولی تضاد نیست)؛ در حالی که، (وقتی اطلاعات شما با پاراگراف قبلی در تضاد بود(مطلقا)؛ در حقیقت برای رد اطلاعات از در حالی که استفاده می گردد.

به گزارش خبرنگاران، کارگاه آموزشی سبک های نوین خبر نویسی با حضور دکتر مجید رضاییان به همّت خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر برگزار گردید.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4408

به "روزنامه نگاری عینی گرایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه نگاری عینی گرایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید