حفظ و ارتقای تنوع زیستی تهران نیازمند جهاد علمی است

به گزارش جعبه مهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: حفظ و ارتقای تنوع زیستی تهران نیازمند جهاد علمی است

حفظ و ارتقای تنوع زیستی تهران نیازمند جهاد علمی است

به گزارش خبرنگاران سعید محمودی در نشست تخصصی حوزه محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران که پیش از ظهر امروز با حضور ژیلا آقایی - مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی و مسئولیتهای اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست - و نماینده تشکل های مربوطه و کارگروه تخصصی حیات وحش و تنوع زیستی شبکه تشکل های مردم نهاد محیط زیستی استان در اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار گردید، گفت: اگر واقع گرایانه به موضوع زیستگاه ها در استان تهران نگاه کنیم، زیستگاه های این استان از بکرترین، زیباترین، غنی ترین و خاص ترین زیستگاه های کشور و دارای اهمیت و ارزش بالایی است.

وی با بیان اینکه بعضی از زیستگاه های استان چسبیده به کلانشهر تهران هستند، گفت: در بحث حفاظت، زیستگاه ها و مناطقی که در حاشیه کلانشهرها هستند، شرایط ویژه ای دارند و نگهداری از اینگونه زیستگاه ها بسیار سخت است.

محمودی با بیان اینکه زیستگاه های با ارزشی مانند مناطق حفاظت شده البرز و کویر که جزو مناطق زیبا و منحصر به فردی هستند را نیز در تهران داریم، گفت: جمعیت های خوبی از حیات وحش نیز در تهران وجود دارد و این استان به لحاظ نسبت سرانه جمعیتی حیات وحش مناطق، جزو استان های خوب محسوب می گردد و از نظر ماهیت و شرایط زیستگاه ها، شرایط تهران امیدوار کننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: البته حدود 10 سال خشکی حاکم بر این منطقه آسیب های زیادی بر محیط زیست این مناطق وارد کرد و همه این مسائل بر جمعیت حیات وحش تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه توان محیطی زیستگاه های ما کاهش یافته است و حمایت کافی از جمعیت حیات وحش درون خود را ندارد، گفت: خشکسالی، چرای بی رویه، عدم مدیریت منابع آب و دیگر موارد از نظر اکولوژیک با هم ارتباط دارد و این موارد به توان محیط زیستی زیستگاه ها آسیب زده است.

محمودی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برای تنوع زیستی استان تهران، جهاد علمی ضروری است، اظهارکرد: باید به یاری دانشگاه ها و تشکل هایی که در این امر تخصص دارند، کمیته ای تشکیل گردد و از نظر علمی این موضوعات آنالیز گردد تا ببینیم آسیب ها کجاست، راهکارها چیست و چطور می گردد این مسائل را در کنار وظیفه ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست برطرف کرد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران نمایندگان شبکه انجمن های محیط زیستی و دبیران کارگروه های تخصصی شبکه در ادامه به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود پرداختند. معضلات مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز، تخریب و تصرف حریم رودخانه در شمیرانات و لواسان که از سالهای قبل بوده، ورود محیط زیست در موضوع ثبت ملی توچال، ضرورت دعوت و حضور فعالان محیط زیست در جلسات مرتبط و استقرار طرح مدیریت پایدار برای محیط زیست تهران به عنوان الگو و پایلوت در کشور در حوزه مطالعاتی و برنامه ریزی از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست توسط اعضا شبکه تشکل های محیط زیستی استان تهران بود.

همچنین معین تکلیف معضل سگ های بلاصاحب و ساماندهی شرایط شکار و شکارچیان از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود و از دیگر پیشنهادات مطرح شده فعالان محیط زیست، حمایت و ارتباط دو سویه سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل ها در زمینه مبارزه با تخریب و مسائل مربوط به محیط زیست بود.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای جعبه مهر

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7784

به "حفظ و ارتقای تنوع زیستی تهران نیازمند جهاد علمی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ و ارتقای تنوع زیستی تهران نیازمند جهاد علمی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید