ترسناک شدن هیولای ضد ورزش دانش آموزی در 1398

به گزارش جعبه مهر، مقوله آپارتمان نشینی و بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور در سال تحصیلی 98-99 ضلع جدیدی را به نام ویروس کرونا به خود دید تا مقوله تربیت بدنی 14.5 میلیون دانش آموز ایرانی بیش از هر زمان دیگری تهدید شود و لزوم برنامه ریزی منظم و جدی به منظور افزایش فعالیت بدنی دانش آموزان در منازل مدنظر از سوی متولیان امر مدنظر قرار گیرد.

ترسناک شدن هیولای ضد ورزش دانش آموزی در 1398

به گزارش خبرنگاران، ورزش مدارس در سال جاری با دو غول بی شاخ و دم روبرو شد، از تعطیلی های مستمر مدارس به دلیل آلودگی شدید هوا در کلانشهرهای کشور تا شیوع ویروس کرونا که تمامی دستگاه های کشور را در این مقطع زمانی درگیر کرده است و مدارس نیز به عنوان پیشانی تعطیلی ها، از اولین بخش هایی بودند که دانش آموزان را به خانه فرستادند.

در فصول سرد سال که به دلیل برودت هوا شاهد افزایش شاخص آلودگی هستیم، علاوه بر مقاطع زمانی که مدارس تعطیل می شوند در برخی روزها امکان انجام فعالیت ورزشی در حیاط مدارس وجود ندارد و به طور حتم این چالش به ویژه در کلان شهرها میزان فعالیت بدنی دانش آموزان را کاهش می دهد. بنابراین در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم قرار گرفته است اگر در خوش بینانه ترین حالت مدارس تعطیل نشود امکان انجام فعالیت ورزشی در محوطه مدارس نیست و دانش آموزان باید کلاس های تربیت بدنی را همانند سایر کلاس های درسی به صورت تئوری پشت سر بگذارند.

مدارس و دانش آموزان ایرانی اما سال جاری صرفا با آلودگی هوا روبرو نبودند و پدیده جدیدی به نام ویروس کرونا موجب شد تا مدارس بیش از هر سال تحصیلی دیگری رنگ تعطیلی به خوب گیرند و شاهد خانه نشین شدن دانش آموزان کشور بیش از پیش باشیم.

ساعات درس تربیت بدنی در مدارس پاسخگو نیست!

سیدمصطفی هاشمی طبا که علی رغم حضور در کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی در کرسی ریاست و فعالیت به عنوان وزیر صنایع، نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را نیز تجربه کرده معتقد است: مدارس در زمینه ورزشی و در حوزه تربیت بدنی فلسفه وجودی اشتباهی مدنظر قرار داده اند و وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان متوجه اهمیت این مساله نیست و نمی داند که تربیت بدنی به معنای تربیت دانش آموزان است. در فرانسه یک سوم ساعات درسی به ورزش اختصاص می یابد و آنها به یک فلسفه وجودی مشخصی در مورد تربیت بدنی و ورزش دست یافته اند، اما در کشور ما نظام آموزشی فاقد چنین فلسفه وجودی است و هنوز به این نقطه نرسیده ایم که به ورزش به عنوان یکی از پایه های تربیتی فرزندان مان در مدارس توجه کنیم. هر زمانی که این نگاه همانند کشورهای اروپایی و کشوری نظیر ژاپن ایجاد شد در جهت مشخصی گام برداشته ایم و می توانیم به کسب موفقیت امیدوار باشیم.

در ارتباط با میزان و اثرگذاری ساعات درس تربیت بدنی در مدارس کشور، مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش نیز با تاکید بر این که ساعات درس تربیت بدنی در مدارس پاسخگوی فعالیت حرکتی دانش آموزان نیست، تاکید کرد که فعالیت های فوق برنامه و برنامه های مکمل در این راستا نظیر المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، حیاط پویا، ورزش صبحگاهی و کانون های ورزشی درون و برون مدرسه ای تعریف شده است که امیدوار هستیم بخشی از کمبودها را جبران کند.

اولویت های ورزش مدارس در سال تحصیلی 98-99

محمد جعفری- مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش مهرماه سال جاری در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به هفت سیاست تعریف شده در حوزه تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، بیان نمود: براساس این دو سند هفت سیاست تعریف شده است که برنامه محور بودن فعالیت ها، تعمیم و فراگیرکردن فعالیت ها، کیفیت محور کردن فعالیت ها، مدرسه محور کردن فعالیت ها، علمی و تخصصی کردن فعالیت ها، اخلاق محور کردن فعالیت ها و مشارکت محور کردن فعالیت ها را شامل می شود.

به گفته وی براساس این هفت سیاست، مدل برنامه ای تعریف شده است که تحت عنوان سبد پروژه های تربیت بدنی دانش آموزان حول محور سیاست های تعریف شده با شعار مدرسه کانون تحول فعالیت ها پیش خواهد رفت و این یک مدل منظومه ای است که مدرسه در مرکز آن قرار گرفته است.

برگزاری مسابقات ورزشی دانش آموزی با شیوه جدید

به گفته مهرزاد حمیدی- معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش به عنوان مقام مسئول، پیش از این مسابقات ورزشی بدون هیچ هیجانی با تعداد محدودی از دانش آموزان، داوران و مربیان برگزار می شد اما از سال آینده مسابقات منطقه ای را در مدارسی برگزار خواهیم کرد که از امکانات بیشتری برخوردار هستن و مسابقات به گونه ای در مدرسه میزبان برگزار خواهند شد که علاوه بر هیجان، جنبه آموزشی نیز داشته باشند.

در همین رابطه شهریور ماه سال جاری بود که حسین بابویی- رییس فدراسیون ورزش دانش آموزی از اجرای طرح مدرسه میزبان به منظور برگزاری مسابقات آموزشگاهی از آغاز سال جدید تحصیلی خبر داد و اظهار داشت که تا به امروز مسابقات قهرمانی ورزش دانش آموزان به صورت مدرسه قهرمان برگزار می شد، به نحوی که قهرمان مدارس یک شهر به سطح استانی راه می یافت و در صورت کسب قهرمانی در مسابقات کشوری شرکت می کرد و این مسابقات در ورزشگاه های متعلق به وزارت آموزش و پرورش در سطح شهر برگزار می شد، بنابراین قرار است که به منظور ایجاد شور و هیجان در مدارس، طرح مدرسه میزبان در مسابقات آموزشگاهی برگزار شود تا به جای برگزاری این مسابقات در ورزشگاه ها آن هم بدون حضور تماشاگر، شاهد برگزاری این مسابقات در مدارس با حضور دانش آموزان و تماشاگران باشیم.

به گفته وی مدارسی که از ویژگی های لازم برخوردارند به منظور برگزاری مسابقات اعلام آمادگی می کنند و ویژگی های مدارسی که بتوانند میزبان رقابت های دانش آموزی باشند اعلام شده است و در صورتی که از نظر امکانات تایید شوند میزبانی رقابت ها به آن ها سپرده می شود. با این تصمیم امکان ایجاد فضای شاد در مدارس ایجاد می شود و شاهد ایجاد انگیزه در بین سایر دانش آموزان که به عنوان تماشاگر در رقابت ها حضور پیدا می کنند خواهیم بود.

فصل داغ ورزشی 10 هزار دانش آموز پسر و دختر

مسابقات ورزشی سال تحصیلی 98-97 به دو بخش تقسیم شد، بخش اول در دهه فجر به مناسب فرارسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در رشته های بسکتبال سه نفره، کشتی پهلوانی، کبدی و لنگ (بخش پسران) و بسکتبال سه نفره، کبدی و لنگ (بخش دختران) به میزبانی سه استان قم، خراسان رضوی و هرمزگان برگزار شد. در مسابقاتی که در قم نیز به مناسبت دهه فجر برگزار شد 1020 دانش آموز پسر، در مسابقات دختران در خراسان رضوی 682 دانش آموز دختر و در رشته فوتبال در هرمزگان 520 دانش آموز پسر متوسطه دوم شرکت کردند و در مجموع این رقابت ها با حضور نزدیک به 2300 دانش آموز برگزار شد.

برنامه ریزی برای ادامه رقابت ها و در واقع بخش دوم مسابقات در تابستان سال جاری بود که این رقابت ها در رشته های تنیس روی میز، شطرنج، بدمینتون، دو و میدانی، شنا، ژیمناستیک، فوتسال، والیبال و هندبال برای دختران و پسران مدنظر قرار گرفت و در نهایت به دنبال برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای با مشارکت 4.5 میلیون دانش آموز سراسر کشور، سی امین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان دختر و سی وششمین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان پسر کشور با حضور بیش از 10 هزار دانش آموز ورزشکار از اول تا سی ام مرداد 1398 به میزبانی پنج استان گیلان (رامسر)، اردبیل، اصفهان، سمنان و چهال محال و بختیاری برگزار شد.

عدم هم افزایی دستگاه ها برای استفاده دانش آموزان از فضاهای ورزشی

متاسفانه هم افزایی از سوی دستگاه ها با وزارت آموزش و پرورش در حوزه ورزش دانش آموزی وجود ندارد و مساله اصلی بر سر پرداخت پول اجاره است و به طور حتم اگر ورزش دانش آموزی به عنوان یک دغدغه در سطح ملی مطرح شود به راحتی می توان از این فضاهای ورزشی برای دانش آموزان استفاده کرد.

شرایط تجهیزات و فضای ورزشی مدارس

در مجموع 107 هزار مدرسه در کل کشور وجود دارد که حیاط این مدارس به عنوان زمین ورزشی تلقی می شود و به مدارس تاکید شده تا ایمن سازی و با نشاط کردن فضاهای ورزشی خود را مدنظر قرار دهند، در این رابطه مساله اساسی مدارس محروم و کم برخوردارند که از فضاهای مناسبی برای ورزش دانش آموزان برخوردار نیستند.

علاوه بر این 3300 فضای ورزشی تحت مالکیت وزارت آموزش و پرورش در کشور وجود دارد که 1200 مورد آن ها درون مدارس طراحی شده و طبق دستورالعمل صادره قرار بر این شده است تا این فضای ورزشی از صبح تا ظهر در اختیار دانش آموزان باشد و اجاره داده نشود، در عین حال از استان های مختلف درخواست شده با تعامل مناسب با سایر دستگاه ها بتوانند از سالن های ورزشی نزدیک استفاده کنند.

مسائل ورزش دانش آموزی و پایه در ایران

محدودیت در منابع از جمله مسائلی است که با ورزش دانش آموزی با آن روبرو است و یکی دیگر از اصلی ترین مسائل موجود نگاه کلان ورزش کشور به حوزه ورزش پایه و ورزش دانش آموزی است؛ اینکه کلان ورزش کشور باید ورزش مدارس را به رسمیت بشناسد و با نگاهی ملی در این خصوص برخورد کند چراکه نیازمند نگاه عمیق در این بخش هستیم و باید به تامین نیروی انسانی، منابع و تجهیزات توجه جدی داشته باشیم.

با توجه به اینکه توجه به ورزش دانش آموزی پیامدهای مثبتی برای کشور به همراه خواهد داشت، اما باید بدانیم که کشف استعدادها، توسعه ورزش همگانی و تقویت بنیه ورزش ایران در سطح ملی تنها بخش کوچکی از توجه به ورزش پایه است.

در عین حال وزارت ورزش و جوانان باید در حوزه ورزش پایه و دانش آموزی برنامه ریزی مناسبی داشته باشد و با نگاه حمایتی به این بخش فعالیت ها را پیش ببرد. همچنین این وزارتخانه باید در برنامه های پنج ساله توسعه به صورت ویژه به ورزش دانش آموزی توجه کند و ورزش دانش آموزی و پایه را در سطح کلان ورزش ایران ببیند و با تامین منابع مالی، نیروی انسانی، تجهیزات، امنیت و تدوین قوانین حمایتی موجب توسعه این حوزه شود.

کلام پایانی...

صالح رفیعی- رییس توسعه ورزش و فعالیت بچه ها ایرانی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به این که دو برابر میانگین جهانی کودک چاق در زمان ورود به مقطع دبستان در ایران وجود دارد، اظهار کرد که متاسفانه 17 درصد از بچه ها ایرانی در سن ورود به مدرسه چاق هستند و متاسفانه از نظر کم تحرکی جامعه ایران از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی شرایط بدتری دارد و این مساله به هیچ وجه مطلوب نیست.

به نظر می رسد حال که دشمنان ورزش دانش آموزی از 2 به سه مورد افزایش یافته است، مسئولان باید علاوه بر برنامه ریزی برای مقابله با فقر حرکتی دانش آموزان با توجه به مسئله آپارتمان نشینی و آلودگی هوا، به شیوع ویروس کرونا که موجب شده است میزان تعطیلی مدارس در سال تحصیلی 98-99 بیش از هر زمان دیگری باشد توجه جدی داشته باشند و بدانند که فعالیت بدنی دانش آموزان نسبت به قبل با چالش مضاعف روبرو شده است و در صورتی که نسبت به آن چاره اندیشی درست صورت نگیرد به طور حتم فقر حرکتی دانش آموزان عدد بزرگتری را به خود خواهد دید.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5509

به "ترسناک شدن هیولای ضد ورزش دانش آموزی در 1398" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترسناک شدن هیولای ضد ورزش دانش آموزی در 1398"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید