تاثیر عضویت غار علیصدر در WTO ، مشاور در بهره برداری از غارها

به گزارش جعبه مهر، مسعود ملکی معاون گردشگری غار علیصدر، درباره فواید عضویت غار علیصدر در سازمان جهانی گردشگری UNWTO توضیح داد: غار علیصدر در سال 2016 به عضویت سازمان جهانی جهانگردی در آمد و با شرکت در اجلاس سالیانه سازمان جهانی در سال 2017 درخواست کرد تا سال بعد اجلاس اعضای وابسته این سازمان در همدان برگزار شود که با موافقت روبرو شد. بنابراین در سال 2018 برای اولین بار در ایران این اجلاس برگزار شد و دبیرکل سازمان UNWTO در آن شرکت کرد.

تاثیر عضویت غار علیصدر در WTO ، مشاور در بهره برداری از غارها

وی با بیان اینکه ایران به عنوان هیأت رئیسه انتخاب شد و در جلسات مختلف سازمان شرکت کرد افزود: از فواید برگزاری این اجلاس در ایران، رونق دنیاگردی برای کشورمان بود آن هم در حالی که استکبار دنیای خواهان تحریم ایران است و تمایل دارد تا سفرهای کمتری به ایران شود. وزیر میراث فرهنگی نیز اعلام کرده بود که سازمان دنیای دنیاگردی به دلیل برگزاری اجلاس اعضای وابسته UNWTO ایران را کشوری امن برای سفر معرفی کرده است. تلاش ما هم در حوزه معرفی ایران به عنوان کشور دارای منابع غنی دنیاگردی و تاریخی و ایجاد گسترش با کشورها برای توسعه دنیاگردی است.

ملکی درباره اینکه همکاری ها با سازمان دنیای WTO پس از پیوستن غار علیصدر به سازمان دنیای به چه صورت انجام می شود گفت: این عضویت به معنای ارتباط نزدیک تر با این سازمان دنیای، شرکت در جلسات و نشست های آنها و رصد اخبار روز دنیا و عضویت در کتابخانه مجازی سازمان دنیای دنیاگردی است که تنها اعضای وابسته می توانند از آنها استفاده کنند. ما در این کتابخانه فرصت معرفی خودمان را به عنوان عضو کتابخانه داریم و هم اکنون نیز تصاویری از همدان در آن وجود دارد. حتی با عضویت در این سازمان توانستیم میزبانی اجلاس را بگیریم که البته تا سالهای متمادی آثار این میزبانی وجود دارد. بیشترین سود عضویت در این سازمان دنیای، در حوزه تبلیغ و معرفی است که هم اکنون تیم کارشناسی ما در حال کار کردن روی این موضوع است. در سازمان دنیای فعالیت هایی نظیر اجلاس سالانه، دو سالانه، کنفرانس های علمی با موضوعات مختلف در کشورها و … وجود دارد ما به عنوان عضو ثابت همیشه در این نشست ها دعوت می شویم.

وی ادامه داد: غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی در دنیا شناخته شده است و این ارتباطات باید حفظ شود. زمانی که دبیرکل سازمان دنیای در اجلاس همدان 2018 شرکت کرد، به ما پیشنهاد مشاوره سازمان دنیای دنیاگردی در بهره برداری از غارها را داد. کارهای مربوط به این موضوع انجام شده است ولی هنوز ابلاغیه ای نگرفته ایم. امروزه به دلیل کارهای تخصصی که در چند سال گذشته در غار علیصدر انجام شده است، به عنوان مجموعه تخصصی غارشناسی در دنیا مطرح هستیم و عضو انجمن بین المللی غارهای دنیا نیز شده ایم اکنون نیز در صفحه اول سایت انجمن غارهای دنیا قرار داریم.

معاون دنیاگردی مجموعه غار علیصدر با بیان اینکه این غار بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در دنیاست شرح داد: اگر برخی از غارها برای تبدیل شدن به مجموعه توریستی باید آماده سازی می شدند این غار بسیاری از زیرساختها را از قبل داشته است. همچنین می توان گفت که غار علیصدر پربازدیدترین غار آبی دنیاست چرا که سالیانه یک میلیون دنیاگرد داخلی و خارجی از این غار دیدن می کنند.

ما در حوزه محیط زیست کارهای مطالعاتی متعددی انجام داده ایم و تاییدیه نیز گرفته ایم که آسیبی از جهت حضور دنیاگرد به غار وارد نشود. ما در نظر داشتیم تا اجلاس دنیاگردی روستایی و اکوتوریسم را هم در سال 2020 برگزار کنیم اما کرمانشاه این میزبانی را گرفت.

مهر

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 5456

به "تاثیر عضویت غار علیصدر در WTO ، مشاور در بهره برداری از غارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر عضویت غار علیصدر در WTO ، مشاور در بهره برداری از غارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید