اقداماتی که برای رسیدگی به پیامک های مزاحم انجام شد

به گزارش جعبه مهر، در حالی که بسیاری از شکایات از طرف کاربران و مشترکان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مربوط می گردد، ایجاد پروژه ارزیابی میزان رضایت مندی مردم، ارزیابی و رتبه بندی ارائه دهندگان سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش سرعت عمل سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شکایات از جمله اقداماتی است که توسط این سازمان انجام گردیده است.

اقداماتی که برای رسیدگی به پیامک های مزاحم انجام شد

به گزارش خبرنگاران، پاسخ گویی و سرعت عمل از جمله خواست های عمومی است و یکی از سازمان های متبوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در این زمینه نقش موثری دارد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و بسیاری از شکایات از طرف کاربران و مشترکان هم به این سازمان ارجاع می گردد.

اما یکی از اقدامات ویژه و راهبردی جهت تأمین حقوق مصرف کنندگان و مشترکین، تغییر مدل در تعرفه ها بود. در مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات، تغییر مدل از فروش حجمی اینترنت به روش مبتنی بر connection که در آن به جای مدل حجمی به مدل مبتنی بر سرعت دسترسی تضمین گردیده و به صورت غیرحجمی (Connection Based) تغییر پیدا کرد. این مدل و نیم بها بودن اینترنت داخلی و یک چهارم شدن تعرفه اینترنت پیغام رسان های داخلی بستر مورد احتیاج برای توسعه کاربری های با حجم بسیار بالا نظیر گیمینگ و ویدئو استریمینگ را فراهم آورده و بر این اساس و مدل هایی نظیر اسپانسر دیتا تولیدکنندگان محتوا می توانند بدون نگرانی در مورد هزینه تمام گردیده کاربر نهایی به توسعه محتوا بپردازند.

البته همچنان ارزیابی عملکرد اپراتورها براساس نظر مردم و کیفیت و قیمت خدمات صورت می گیرد. ارتباط تنگاتنگ وزیر به عنوان بالاترین مقام مسئول در وزارت با مردم در شبکه های اجتماعی منجر به تشخیص سریع تر تخلفات و کلاهبرداری ها گردیده، به طوری که در چندین مورد مبالغ اخذ گردیده غیرقانونی به مردم بازگردانده و با متخلفین مطابق قانون برخورد گردیده است.

در حوزه پیغامک های مزاحم، دسته بندی شکایات، احراز متخلفین، اطلاع رسانی درباره خطرات نصب اپلیکیشن های مخرب و برخورد جدی با کلاهبرداری موجب گردیده است که ساماندهی در این حوزه تا حد بالایی رخ دهد. البته در این موضوع، تنها مقابله جدی کافی نیست و باید راه های پیشگیرانه و احراز جرائم نیز تهیه گردد. به همین جهت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال طی کردن مسیرهای قانونی به منظور تهیه بستر حقوقی مناسب پیگیری و جرم انگاری در حوزه تخلفات VAS، Bulk و... همچنین مقابله است. در مجموع با وجود موثر بودن اقدامات صورت گرفته اما هنوز احتیاج به اقدام بیشتری است.

آنالیز و پیگیری های انجام گردیده نشان می دهد یکی از اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان، راه اندازی سامانه اندازه گیری و نمایش برخط سطح تجمعی تشعشعات الکترومغناطیسی در 70 نقطه شهر تهران و 18 نقطه شهر شیراز براساس استاندارد کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریون ساز ((ICNIRP) و استاندارد ملی ایران (کد 85675) است تا نظارت دقیقی بر رعایت استانداردها صورت بگیرد. طبق وعده داده گردیده، سایر شهرهای کشور نیز به مرور تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.

ایجاد پروژه ارزیابی میزان رضایت مندی ذی نفعان مشتمل بر مردم، دارندگان پروانه و واردکنندگان تجهیزات و احصاء پروژه های بهبود، توسعه ابزارهای نظارتی جهت حمایت از حقوق مصرف کننده و کنترل کیفیت خدمات با بهره برداری آزمایشی از سامانه پایش شبکه های تلفن همراه مبنی بر مکان نمای جغرافیایی و سامانه های اندازه گیری کیفیت خدمت (QOS) و کیفیت تجربه (QOE) اینترنت کشور و سامانه پایش خدمات (SL) و ارزیابی و رتبه بندی ارائه دهندگان سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات از جمله اقدامات انجام گردیده توسط این سازمان است.

از طرفی در حالی که در گذشته، تنها یک عضو از نظام صنفی رایانه ای در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حضور داشته، اعلام گردیده که در جهت حرکت به سوی حکمرانی خوب، با استفاده از ظرفیت های قانونی این تعداد به سه نفر ارتقاء خواهد یافت که این موضوع موجب می گردد روند پیش گرفته گردیده در حوزه های آزادسازی، برطرف انحصار و حذف مقررات زائد شتاب بیش تری پیدا کند.

از سوی دیگر سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شکایات مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی (195) نیز در راستای پاسخ گویی، سرعت عمل خود را نیز افزایش داده است. در پنج ماه ابتدایی سال 1397، 34 هزار و 400 مورد درخواست توسط مشترکین حوزه ICT مشتمل بر 28 هزار و 371 تماس مستقیم و 6029 صندوق صوتی دریافت گردیده است که در راستای مطالبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بازه زمانی یک ساله دولت دوازدهم میانگین زمان پاسخگویی به استثناء شکایات آنتن دهی از 8 و 9 روز به سه روز کاهش یافته است که طبق وعده های داده گردیده، با برنامه ریزی های صورت گرفته، این میانگین زمان تا سرانجام سال 98 به دو روز خواهد رسید.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 357

به "اقداماتی که برای رسیدگی به پیامک های مزاحم انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقداماتی که برای رسیدگی به پیامک های مزاحم انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید