آشنایی با خودروی پروتون ویرا

به گزارش جعبه مهر، نام پروتون ویرا شاید برای بعضی از خودرو دوستان ایرانی تا حدی آشنا باشد. خودرویی که تا همین چند سال قبل و پیش از تسخیر بازار خودروی ایران توسط محصولات چینی، یکی از نمایندگان اصلی شرق آسیا در این بازار به شمار می رفت. حال بد نیست یادی از پروتون ویرا بکنیم و در ادامه این مطلب به آنالیز نقاط ضعف و قوت این خودرو بپردازیم.

آشنایی با خودروی پروتون ویرا

خبرنگاران | سرویس خودرو - نخستین مدل از خودروی پروتون ویرا حدود ربع قرن قبل یعنی در سال 1993 میلادی فراوری و به بازار عرضه شد. این خودرو یکی از محصولات مهم شرکت خودرو سازی پروتون به شمار می رود. شرکتی واقع در کشور مالزی که حدود ده سال پیش از فراوری خودروی پروتون یعنی در سال 1983 میلادی تاسیس شد و شروع به کار کرد.

در روزهای نخست تاسیس شرکت پروتون، شرکت ژاپنی میتسوبیشی همکار و مشاور اصلی این شرکت محسوب می شد. در واقع نخستین محصولات ساخته شده به دست کارکنان شرکت پروتون با الگوبرداری مستقیم از محصولات شرکت میتسوبیشی طراحی و فراوری شدند و در عمل، این خودروها نمونه های مالزیایی از خودروهای شاخص شرکت ژاپنی میتسوبیشی به شمار می رفتند. به عنوان مثال نخستین خودروی ساخته شده توسط شرکت پروتون، که حدود یک سال پس از تاسیس این شرکت مالزیایی فراوری شد، ساگا نام داشت که در عمل نسخه بهینه سازی شده و پوست انداخته ای از خودروی میتسوبیشی میراژ بود.

به هر حال سران شرکت پروتون توانستند با اتکا به تجربیات مهندسان شرکت ژاپنی میتسوبیشی فعالیت های خود را گسترش دهند و نام محصولات خود را در کشورهای در حال توسعه و بعضی از کشورهای دنیا سومی پرآوازه سازند. جالب این جا است که با وجود پیشرفت روزافزون صنعت خودرو سازی چین و شکل دریافت شرکت های خودرو سازی مطرح و نام آشنا در این کشور، خودروهای شرکت پروتون هم اکنون در کشور چین نیز عرضه می شوند.

به جز کشور چین در حال حاضر خودروهای ساخته شده توسط این شرکت مالزیایی در بخش های دیگری از آسیای جنوب شرقی و همچنین در سایر مناطق دنیا نظیر آفریقای جنوبی، خاورمیانه و بریتانیا نیز عرضه می شوند. شاید بتوان دلیل اصلی عرضه شدن خودروهای شرکت پروتون در بریتانیا را به خریداری شرکت انگلیسی لوتوس توسط شرکت مالزیایی پروتون مرتبط دانست. در واقع دو سال پس از ورشکستگی این شرکت انگلیسی در سال 1994 میلادی، سران شرکت پروتون از فرصت به دست آمده استفاده نموده و این شرکت ورشکسته انگلیسی را از مالک اصلی و شرکت مادر آن در آن موقع یعنی شرکت جنرال موتورز خریداری کردند.

اگرچه این روزها محصولات شرکت خودروسازی پروتون آن گونه که باید در بازار خودروی ایران مشاهده نمی گردد، اما در روزگاری نه چندان دور یکی از محصولات این شرکت که پروتون ویرا نام داشت، به عنوان خودرویی آشنا و شناخته شده در بازار خودروی ایران محسوب می شد. خودرویی که حدود یک دهه قبل و طی یک بازه زمانی معین توانسته بود به یکی از محصولات پرطرفدار بازار داخل هم تبدیل گردد. به همین دلیل بد نیست به سراغ این خودرو، که هنوز یک خودروی منقرض شده محسوب نمی گردد، رفته و با ابعاد و زوایا آن بیشتر آشنا شویم.

معینات فنی خودروی پروتون ویرا

همان گونه که به آن اشاره شد، شرکت پروتون بسیاری از محصولات خود را با مشورت و همکاری شرکت ژاپنی میتسوبیشی فراوری نموده است. قاعده ای که در رابطه با خودروی پروتون ویرا نیز صدق می نماید. در واقع این خودرو بر مبنای پلتفرم یکی از نام آشناترین محصولات شرکت میتسوبیشی یعنی خودروی لنسر ساخته شده است. به بیان دقیق تر علاوه بر پلتفرم اصلی، موتور و جعبه دنده این خودرو نیز همان مدل مشابهی است که در خودروی میتسوبیشی لنسر مورد استفاده قرار گرفته است.

البته باید به این نکته اشاره نمود که در زمان عرضه شدن خودروی پروتون ویرا به بازار، تمام مدل های عرضه شده از این خودرو به موتور انژکتوری مبتنی بر قابلیت سوخت رسانی تزریق چند نقطه ای مجهز بودند. این در حالی است که در همان زمان موتور نسخه های پایه از خودروی میتسوبیشی لنسر بر اساس سیستم سوخت رسانی کاربراتوری طراحی و به بازار عرضه شده بود.

موتور به کار رفته در خودروی پروتون ویرا یک موتور 4 سیلندر و 12 سوپاپ محسوب می گردد که از گنجایشی برابر با 1498 سی سی برخوردار است. حداکثر توان خروجی این موتور به 90 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه می رسد و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز حول و حوش رقم 126 نیوتن متر با احتساب 3000 دور در دقیقه واقع شده است.

البته خودروی پروتون ویرا در زمان عرضه علاوه بر نسخه های مبتنی بر موتور 1.5 لیتری 12 سوپاپ، در قالب نسخه های مبتنی بر موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ نیز به بازار آمد. به طور کل این خودروی سواری در قالب دو مدل معمولی و هاچ بک به بازار عرضه شد که مدل معمولی آن سه تیپ GL، GLi و Xli را در بر می گرفت و مدل هاچ بک نیز در دو تیپ GLi و Xli قابل دست یابی بود.

در این میان به جز تیپ GL که تنها در قالب نسخه دنده دستی به بازار آمده بود، سایر تیپ های موجود از این خودرو، چه در مدل معمولی و چه در مدل هاچ بک، هم در قالب دنده دستی و هم در قالب دنده اتوماتیک در اختیار خودرو دوستان قرار دریافتد. لازم به ذکر است که بسیاری از تیپ ها و مدل های مذکور در بازار خودروی ایران نیز حضور یافتند. البته در بازار داخل بیشتر شاهد حضور نسخه های 1.5 لیتری و مبتنی بر دنده دستی خودروی پروتون ویرا بودیم.

به هر حال نسخه 1.5 لیتری خودروی پروتون ویرا قادر است، امکان دست یابی به حداکثر سرعتی برابر با 190 کیلومتر در ساعت را در اختیار رانندگان خود قرار دهد. از سوی دیگر رانندگان این خودرو می توانند در زمانی حدود 11 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابند. به این ترتیب می توان ادعا کرد که اگرچه پروتون ویرا در حالت کلی یک خودروی چالاک و پرشتاب محسوب نمی گردد، اما در عین حال شتاب این خودرو با توجه به معینات فنی آن کاملا مناسب و منطقی جلوه می نماید.

در واقع می توان پروتون ویرا را یک خودروی سواری معمولی و متوسط شهری نام نهاد. محصولی که میزان سرعت و شتاب آن در قیاس با سایر رقیبان هم رده کم و بیش مناسب و معقول جلوه می نماید. در کنار این موضوع میزان مصرف سوخت این خودرو نیز چیزی کم از رقیبان هم رده ندارد. به گونه ای که میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه ترکیبی رقمی معادل 8 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. این در حالی است که میزان مصرف سوخت این خودرو در دو حالت درون شهری و برون شهری به ترتیب معادل ارقام 10.7 لیتر و 6.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت برآورد می گردد.

در صورت تمایل می توانید سایر جزییات مربوط به معینات فنی این خودرو را در قالب جدول زیر مشاهده کنید.

معینات فنی خودروی پروتون ویرا (مدل رایج در ایران)
طول خودرو4360 میلی متر
عرض خودرو1680 میلی متر
ارتفاع خودرو1385 میلی متر
وزن خودرو995 کیلوگرم
تعداد سرنشینان خودرو5 نفر
نوع موتوربنزین سوز انژکتوری
گنجایش موتور1498 سی سی
تعداد سیلندر4 سیلندر
تعداد سوپاپ12 سوپاپ
نوع سیستم سوخت رسانیانژکتوری با قابلیت تزریق چند نقطه ای
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
گنجایش مخزن سوخت50 لیتر
حداکثر توان خروجی موتور90 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی موتور126 نیوتون متر با احتساب 3000 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی60 اسب بخار بر لیتر
حداکثر سرعت قابل دست یابی190 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد11 ثانیه
نوع سیستم انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
نوع جعبه دندهجعبه دنده دستی 5 دنده یا اتوماتیک
نوع سیستم ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع سیستم ترمز عقبکاسه ای
نوع سیستم تعلیق جلومک فرسون (مستقل برای هر چرخ)
نوع سیستم تعلیق عقبنیمه مستقل
نوع سیستم یاری فنرهای جلو و عقبهیدرولیکی
نوع سیستم فرمان خودروقدرتی یاریی هیدرولیکی
میزان مصرف سوخت درون شهری10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت برون شهری6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت چرخه ترکیبی8 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت
استاندارد آلایندگی خودرویورو 2
نوع و اندازه لاستیک های جلو175/70 R14
نوع و اندازه لاستیک های عقب175/70 R14

امکانات و قابلیت های خودروی پروتون ویرا

اگر امکانات و قابلیت های به کار رفته در خودروی پروتون ویرا را با خودروهای امروزی مقایسه کنیم، مسلما کاستی های فراوانی را در این محصول مشاهده خواهیم کرد. اما در صورت نگاه دقیق تر به این خودرو با این حقیقت عیان روبرو می شویم که کمیت و کیفیت امکانات و قابلیت های به کار رفته در این خودرو در زمان عرضه شدن آن به بازار بسیار مناسب بوده است.

به عنوان مثال هنوز بسیاری از خودروهای ساخت داخل به کیسه هوای ایمنی مجهز نیستند. این در حالی است که خودروی پروتون ویرا، با وجود آن که محصول نسبتا قدیمی تری نسبت به بسیاری از خودروهای امروزی ساخت داخل به شمار می رود، از وجود دو کیسه هوای اصلی و جانبی در جایگاه جلوی خود بهره می برد. مضاف بر آن سیستم های یاریی به کار رفته در این خودرو برای حفظ پایداری آن نیز مانند بسیاری از خودروهای امروزی ساخت داخل است. به بیان دقیق تر خودروی پروتون ویرا از وجود سیستم ABS چهار کاناله در کنار قابلیت EBD بهره می برد. قابلیت هایی که در بسیاری از خودروهای امروزی ساخت داخل نیز به کار رفته است.

نوع فرمان در این خودرو به شکل سه شاخه اسپورت طراحی شده است که برخورداری آن از قابلیت تنظیم تلسکوپی این اجازه را می دهد تا در دو حالت مختلف قابل تنظیم باشد. همچنین این خودرو به سیستم تهویه مطبوع مبتنی بر کنترل اتوماتیک هم مجهز است و در کنار آن از وجود سیستم صوتی مجهز به قابلیت پخش سی دی و رادیو بهره می برد.

سایر امکانات و قابلیت های به کار رفته در این خودرو را هم می توانید در ادامه متن پیش رو به صورت فهرست وار مشاهده کنید.

  • مجهز به سیستم کلید هوشمند ضد سرقت
  • برخورداری از ریموت کنترل
  • بهره مندی جایگاه راننده از قابلیت تنظیم دستی
  • مجهز بودن آینه های خودرو به قابلیت تنظیم برقی
  • وجود حالت تنظیم برقی در تمام پنجره های خودرو
  • مجهز به مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو

لازم به ذکر است که استاندارد آلایندگی خودروی پروتون ویرا در حالت یورو 2 تعریف شده است که در قیاس با خودروهای امروزی حرف چندانی برای گفتن ندارد. همچنین این خودرو در بحث ایمنی نیز پیروز به کسب نمرات بالایی در موسسات معتبر دنیای نشده است. به عنوان مثال موسسه ان آر ام اِی استرالیا نمره 58 از 100 نمره ممکن را به این خودرو اختصاص داده است که نمره چندان بالایی محسوب نمی گردد. با این حال خودروی پروتون ویرا قطعا در قیاس با بسیاری از محصولات ساخت داخل در بحث ایمنی کم نمی آورد و عملکرد مشابه یا حتی بهتری را از خود به نمایش می گذارد.

معینات ظاهری خودروی پروتون ویرا

اگرچه خودروهای امروزی ساخته شده در شرق آسیا از نظر سر و شکل ظاهری، رنگ و جلوه بهتری را نسبت به خودروی پروتون ویرا به نمایش می گذارند، اما اگر ویژگی های ظاهری این خودرو را با دخیل کردن زمان عرضه شدن آن به بازار بسنجیم، نتیجه نهایی کاملا قابل قبول خواهد بود.

بی تردید شاخصه اصلی این خودرو در نمای جلو، چراغ های درشت و بیضی مانند آن هستند. چراغ هایی که از دو سو، بخش جلو پنجره این خودرو، که ساختاری نازک و نسبتا باریک دارد را در بر گرفته اند. به طور کل می توان این گونه در نظر گرفت که نمای جلوی خودروی پروتون ویرا تا حدی عریض و دراز طراحی شده است. خصلتی که در نسخه هاچ بک این خودرو نمود بیشتری می یابد و بر ویژگی های اسپورت این خودرو افزوده است.

در نمای عقب خودروی پروتون ویرا نیز بیش از هر چیز این چراغ ها هستند که شاخصه اصلی این نما به شمار می فرایند. چراغ های عظیم و مستطیل مانندی که بخش مهمی از فضای عقب خودروی پروتون ویرا را به خود اختصاص داده اند.

در مجموع می توان گفت که نوع طراحی بخش های خارجی خودروی پروتون ویرا بر اساس همان سبک و سیاق مرسوم خودروهای فراوری شده در انتهای دهه 80 و ابتدای دهه 90 میلادی انجام گرفته است. بنابراین نمی توان عیب و ایراد خاصی را به نوع طراحی این خودرو و شکل و شمایل ظاهری آن وارد دانست.

قیمت خودروی پروتون ویرا

همان گونه که در طول این متن نیز چند بار به آن اشاره شد، از حضور این خودرو در بازار ایران مدت زیادی سپری می گردد. بر این اساس نمی توان انتظار داشت که هنوز هم بتوان نسخه صفر کیلومتر و کار ننموده این خودرو را در اختیار گرفت. با این حال مدل های دست دوم این خودرو هنوز هم در بازار خودروی ایران یافت می گردد. مدل هایی که به طور معمول با ارقامی زیر 20 میلیون تومان معامله می شوند و قیمت آنها فراتر از رقم یاد شده نمی رود.

در این میان نسل دوم خودروی پروتون ویرا نیز برای مدتی در ایران عرض اندام کرد که البته پیروزیت چندانی را با خود به همراه نیاورد. با این حال نخستین مدل های عرضه شده از این خودرو در بازار ایران، عملکرد پیروزیت آمیزی را به نمایش گذاشتند و توانستند طرفداران متعددی را گرد خود جمع نمایند.

در انتها برای آشنایی بیشتر با معینات ظاهری خودروی پروتون ویرا می توانید ویدیوی تبلیغاتی زیر را از نظر بگذرانید.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

جعبه مهر: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای جعبه مهر

منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9025

به "آشنایی با خودروی پروتون ویرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خودروی پروتون ویرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید